Filtar čestica dizelskog motora (DPF) ugrađen je u mnoga vozila nakon 2007. godine kako bi se smanjile štetne emisije CO2 uklanjanjem čađe i pepela iz goriva.
Međutim, čađa i pepeo se vremenom nakupljaju u filtru, što se uklanja aktivnom regeneracijom ili dodacima za čišćenje, no ponekad je potrebno profesionalno čišćenje od strane mehaničara.
U našoj se radionici čišćenje DPF filtra odrađuje se u BeKis DPF 4001+ uređaju.
Dostupno je mnogo vrsta filtara, ali najčešći je keramički monolit sa strukturom saća. Izrađeni su od kordijerita, silicij-karbida ili aluminij-titanata.
Zidovi filtarskog uloška (monolitni) imaju strukturu pora malih dimenzija, koje se pažljivo kontroliraju u procesu proizvodnje. Ukupna poroznost materijala obično je između 45 i 50% ili više, dok prosječne veličine pora obično budu između 10 i 20 µm.
Mehanizam filtracije u monolitnim zidnim filtrima kombinacija je prodora kroz zid i nabijene čađe. Prodor kroz zid je dominantan mehanizam filtracije, u prvom redu jer se krute čestice talože unutar strukture filtra. Kako se povećava sloj nakupljene čađe, sloj čestica se formira duž površine zida u ulaznim kanalima, a zatim nakupljena čađa postaje dominantni mehanizam filtracije. Monolitni filtri imaju učinkovitost filtracije između 70 i 95% svih čvrstih čestica.
Čišćenje se obavlja specijalnim visokotlačnim uređajem s radnom tekućinom koji koristi snagu turbulentne hidrodinamike vode i silu pulsa komprimiranog zraka. Kretanje tekućine vanjskim tlakom mora prevladati otpor protoka u kanalima filtra. Pri turbulentnom protoku, struje tekućine se miješaju i stvaraju vrtloge koji lako prodiru i uklanjaju čvrste čestice u mikroporoznom septumu kanala filtra.
Uređaj za čišćenje koristi mješavinu vode i specijalnog deterđenta koji smanjuje površinsku napetost vode zahvaljujući kojem se čestice sredstva za čišćenje lakše povezuju s česticama nečistoće što im omogućuje učinkovitije odvajanje od površine koja se čisti.
Tijekom čišćenja, konstrukcijska geometrija protoka DPF filtra pruža otpor, uz istodobno stvaranje protoka velike brzine i visokog napona smicanja, što je glavni mehanizam za uklanjanje nataloženih naslaga u kanalima filtra.
Pored toga, odgovarajuća viskoznost radne tekućine pruža otpor protoka što uzrokuje da se tijekom kretanja molekula tekućine pojavljuje fenomen sličan učinku trenja.
Ova metoda omogućava vrlo precizno uklanjanje svih vrsta čvrstih čestica (čađe, pepela, ulja) iz izlaznih i s ulaznih kanala filtra.
Zanimljivo je za istaknuti da se pročišćena radna tekućina vraća u bunare iz kojih se crpi voda za ponovljeni postupak čišćenja DPF filtra. Na ovaj način potičemo ekološko i osvješteno poslovanje.
Diesel Particle Filter (filtar čestica dizelskog motora) uklanja čestice iz ispušnih plinova dizelskih motora fizičkim filtriranjem.
Filtar čestica sličan je katalizatoru (presjek – saće), međutim kanali kod filtara čestica imaju veći promjer i porozne stjenke. Pored toga obložene su katalitičkim premazom koji čini temelj katalitičkim metalnim česticama.
Zatvoreni kanali na izlaznoj strani nazivaju se ulazni kanali – ispušni plinovi ulaze u filter. Suprotno tome, kanali sa zatvorenim krajevima na ulaznoj strani su izlazni kanali, gdje ispušni plinovi istječu.
Ispušni plinovi koji prolaze kroz filtar čestica moraju se progurati kroz porozne zidove ostavljajući veće čestice zarobljene unutar zatvorenih kanala.